Aproape concomitent cu aparitia
agriculturii au aparut si pietele alimentare, acestea din urma avand inca de la
inceput rolul de a acoperi nevoile nutritionale ale populatiilor aflate in
apropierea lor. Din antichitate, insa, si pana in prezent, pietele alimentare
au evoluat, devenind definitorii pentru comunitati prin faptul ca reflecta
cultura locala si traditiile si jucand nu doar un rol comercial, ci si unul
social. Dincolo, insa, de mesajul cultural pe care il transmit si de rolul pe
care il joaca in viata unei comunitati, pietele alimentare, atat de diferite de
la zona la zona, sunt locuri in care siguranta alimentara trebuie sa se afle pe
primul loc. Intrucat accesul la o alimentatie sigura si nutritiva este
esentiala pentru o viata sanatoasa, Federatia Romalimenta va prezinta in
articolul de fata principalele caracteristici ale unei piete alimentare sigure
si ce reguli trebuie urmate pentru aceasta.
O piata alimentara sigura este aceea
in care toti actorii implicati (de la producatori la transportatori,
comercianti si chiar cumparatori) inteleg importanta regulilor de siguranta si
igiena si le aplica. Acest lucru se dovedeste cu atat mai necesar cu cat
prevenirea si controlul bolilor transmise prin alimente a devenit in ultimii
ani o problema publica de interes major.
Care
sunt principalele pericole generate de alimentele nesigure?
In general, pericolele potentiale se
refera la contaminarea alimentelor cu diverse substante sau materiale straine.
Acestea pot fi categorizate ca biologice (bacterii, virusuri, paraziti, etc),
chimice (prin poluarea industriala, utilizarea nepotrivita a unor substante
agro-chimice precum pesticidele), sau fizice (spre exemplu, fragmente de lemn,
metal sau sticla gasite in ajunse in alimente si care pot rani consumatorii).
Contaminarea alimentelor are de cele
mai multe ori loc inainte ca acestea sa ajunga in piete, insa exista riscul
contaminarii si in timpul comercializarii sau mai ales dupa achizitionarea
produselor. Astfel, este cruciala atentia acordata de catre consumatori
transportarii, manuirii, depozitarii si chiar prepararii alimentelor. Doar prin
masuri de precautie sporite se poate reduce incidenta bolilor cauzate de
alimentatie.
Ce
beneficii ofera o piata alimentara sigura?
O piata alimentara sigura aduce
beneficii importante tuturor actorilor implicati in circuitul produselor, de la
producatori, la vanzatori si consumatori finali.
Astfel, punctam avantajele pentru
principalele grupuri:
• Pentru producatori:
-
practici
de productie imbunatatite
-
calitatea
si preturile imbunatatite ale produselor
-
acces
crescut pe piata
-
reducerea
costurilor datorate re-chemarii sau risipei alimentare
• Pentru comercianti:
-
vanzari
crescute
-
calitatea
produsului crescuta
-
reducerea
costurilor datorate re-chemarii sau risipei alimentare
-
mediu
de lucru mai sigur
-
satisfactie
la locul de munca crescuta
-
obiceiuri
si traditii pastrate, in contrast cu tendinta de crestere a preferintei pentru
supermarket-uri.
• Pentru consumatori:
-
acces
la alimente mai sigure si mai nutritive
-
intelegerea
mai buna a modului in care pot selecta produsele
-
cunostinte
mai bune in ceea ce priveste practicile sigure de depozitare si preparare a
alimentelor, acasa
-
un
mediu de cumparaturi sigur si sanatos
-
acces
la facilitati de igiena adecvate in timpul cumparaturilor
-
expunerea
la alte mesaje de promovare a unor practici de siguranta
-
o
stare de sanatate mai buna.
Cinci
reguli pentru alimente sigure in piete
Organizatia Mondiala a Sanatatii
traseaza cinci reguli simple pentru ca alimentele comercializate in piete sa
fie mai sigure. Acestea sunt:
1.
Pastrati
curatenia
2.
Evitati
contaminarea
3.
Distrugeti
pericolele, cand acest lucru este posibil
4.
Diminuati
cat mai mult posibil cresterea micro-organismelor in alimente
5.
Utilizati
apa si materiale sigure
Pietele alimentare pot si trebuie sa
fie locuri in care traditiile si obiceiurile unei comunitati se imbina cu
oferta de produse, insa toate acestea trebuie sa aiba loc in conditii sigure
pentru toti participantii, atat pentru distrbuitori, cat si pentru consumatorii
finali. In acest fel, piata poate asigura nu doar un mediu de socializare, ci
si produse care sa acopere nevoile nutritionale ale cumparatorilor si un stil
de viata echilibrat.
Federatia Romalimenta, vocea unitara a industriei
alimentare
Federatia
Romalimenta grupeaza totalitatea patronatelor din industria alimentara, alaturi
de mari firme procesatoare, autohtone si internationale. Este vocea
unitara a sectorului, cu reprezentativitate recunoscuta juridic si semnatara a
Contractului colectiv de muncã pe ramura.
Obiectivul major al
federatiei este de a sprijini dezvoltarea rapida a industriei alimentare
romanesti in contextul pietei Uniunii Europene
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu