marți, 31 ianuarie 2017

Alexandra Costume Populare

 Alexandra Saftoiu:

“Cand porti o ie unicat te simti cea mai frumoasa, mai ales daca aceasta camasa are o “straja” (un semn). Asa era personalizata, printr-un semn pe care doar cea care l-a facut il cunoastea.”




Alexandra Costume Populare apreciaza maiestria mainilor frumoase, care au cusut candva ia traditionala romaneasca. Detine o colectie de ii suficienta cat sa si vanda din ea si este convinsa ca aceasta opera de arta e demna si acum de timpurile noastre. Ia inseamna vesnicie si orice femeie, care cunoaste sensibilitatea acestui vesmant, o va imbraca cu drag.




“Atractia pentru ia romaneasca, in ceea ce ma priveste, a inceput inca de cand eram o adolescenta,  cand am purtat iile cusute de bunica, lucrate cu drag in tineretea ei la lumina lampii. Lucra la o ie timp indelungat, poate chiar si 2-3 ierni si de multe ori imi povestea cat de elaborata este aceasta munca. Pe atunci, poate nu intelegeam ce inseamna, insa azi, cand vad 5 cm cusuti pe panza de casa, realizez ca aceasta cusatura marunta, care necesita multa migala nu se face deloc usor. Munca si frumusetea acestor ii m-au atras intodeauna.  Tot ceea ce este lucrat manual: covoarele noastre oltenesti din lana, catrintele tesute cu margele, paiete, iile brodate cu sabac, sau poate cu paiete si margele, cusaturile marunte… Consider ca iile  sunt cele mai frumoase vesminte, iar eu le port intotdeauna cu drag. Orice ie are frumusetea si unicitatea ei. Cred ca niciodata nu m-as satura de ele. Imi place sa le privesc, sa le ating sa le port. Am o atractie pentru lucrurile vechi, lazile de zestre, cuferele, fiarele de calcat romanesti , dar si pentru alte lucruri folosite de bunicii nostri” , spune Alexandra Saftoiu.




Alexandra Costume Populare in mediul virtual
O gasesti pe o pagina de facebook, iar minunatiile expuse acolo fac delicilul femeilor care iubesc cu adevarat ia romaneasca autentica, veche.
“Arat lumii  lucruri frumoase, arat ca traditia se pastreaza.  IIle si camasile romanesti, precum si fotele sau valnicele sunt din zona Valcea. Marturisesc- atunci cand renunt la cate o piesa din colectia mea, ma bucura enorm faptul ca  va putea fi purtata si apreciata de altcineva.”



Camera bunicii era decorata doar cu ceea ce lucra ea

“Bunica mea, de origine din satul Vaideeni, a cusut toata viata ei.  Costume, covoare, fete de mese si tot ce inseamna cusatura de mana. Camera bunicii era decorata doar cu lucruri facute de ea, una mai frumoasa ca alta. Dragostea pentru toate acestea s-a intensificat si le-am apreciat si mai mult atunci cand bunica nu a mai fost....
O ie iti da o alura aparte, fiecare ie poarta o energie , o energie transmisa de persoana care a lucrat nopti intregi la ea…Eu port ia aproape zilnic, imi plac enorm catrintele si fotele cu fir metalic, margele, paietele…”

Romancele ar trebui sa poarte mai des costumul popular
“Este o piesa vestimentala inestimabila. Cand porti o ie unicat te simti cea mai frumoasa, mai ales cand aceasta camasa are o “straja” (un semn) prin care era personalizata, semn care doar cea care l-a facut il cunoastea. Voi mai spune ca zona preferata pentru costumul popular este, bineinteles, Valcea, dar sunt si alte zone care imi plac si din care am piese in colectie.”




“ Nu stiu cate piese am in colectie. Dar stiu un lucru-toate imi dau o energie buna!”

“ Nu cred ca am numarat vreodata cate piese am in colectia mea. Oricum, de fiecare data cand gasesc ceva ce imi place si imi doresc, incerc sa  achizitionez. Cand intru in camera amenajata pentru toate aceste lucruri unice, plec de acolo plina de energie, binedispozitie, poate si pentru faptul ca le iubesc atat de mult si cunosc munca care a fost depusa ca ele sa existe si sa dainuie in timp.

Sa scoatem din lada de zestre a bunicilor frumoasele straie populare, pe care să le purtăm cu mandrie si gratie e un lucru bun. Sa nu uitam ca am avut regine indragostite de costumul popular, pe care l-au purtat cu mandrie si eleganta. Regina Elisabeta este cea care se invesmanta in straie traditionale, incurajand si doamnele de la curte sa-i urmeze exemplul”, spune Alexandra Saftoiu






Niciun comentariu: